Hvad er offline marketing?
Offline marketing er alt den marketing som ikke foregår på internettet, dog kan noget af det findes på internettet, da man fx kan se tv på nettet og tv reklamer går ind under offline marketing. Radiospots og avisannoncering kan i nogle tilfælde også findes på internettet, men da disse også kan findes uden for internettet, tæller de for offline marketing.
Offline marketing er meget populær at bruge og er en stærk konkurrent til online marketing, som dog er boomet frem, over de seneste par år.
Specielt til messer bliver der brugt meget offline markedsføring, da der her deles mange flyers og visitkort ud, samt mange magasiner og fagblade, disse kan indeholde mange reklamer.
Sådan noget som busreklamer, altså en reklame der sidder fast på bussen og et reklame display ved et busstoppested, er også offline marketing og det kan nå ud til rigtig mange forbrugere, på bare en dag.
Når telefonsælgerne ringer, laver de også offline marketing, dette er også kaldet telemarketing og blev brugt rigtig meget før i tiden, det bruges dog stadig af nogle firmaer, dog ser de fleste forbrugere det som en træls ting, at blive ringet op af en telefonsælger.
Hvad er fordelene ved offline marketing?
Den store fordel ved offline marketing er at man kan nå ud til mange mennesker, på relativ kort tid. Offline marketing er rigtig godt, hvis man vil eksponere sit budskab i det offentlige rum, dette kan være i form af gågader, butiksfacader eller bannere på busstoppesteder eller stationer. Alt dette er steder, hvor der kommer rigtig mange mennesker forbi, hver eneste dag og det når ud til en rigtig bred målgruppe.
I tryk branchen, bliver der brugt rigtig meget offline marketing, da det giver kunden mulighed for at få produktet i hånden, så de både kan se, prøve og røre ved det, før de køber det.
Dette forstærker brugeroplevelsen. Ved fx messer, uddeles der som nævnt rigtig meget offline marketings materiale, da dette giver mulighed for spørgsmål samt dialog, mellem virksomhed og eventuelle kunder. Der er altså bare noget over at være fysisk til stede og stå med produktet i hånden, samt at kunne spørge virksomheden ind til deres produkter og hvordan man kan få det til at passe ind til sine egne kunder, eller til sig selv som slutkunde.
Bruges der stadig offline marketing?
Der bliver brugt offline marketing ligeså meget som online marketing, og du har sikkert allerede fra morgenstunden af set de første offline reklamer i tv’et, både inden og efter du så morgennyheder.
Når man tager afsted om morgenen, kører man typisk forbi busstoppesteder eller møder busser på vejen og de er typisk klistret til med offline marketing.
Der er flere tusind mennesker der tager offentligt transport hver eneste dag, og de bliver også eksponeret for offline marketing, hver evig eneste dag.
Går man en tur gennem gågaden, når alle butikkerne altså har åbent, støder man ofte på folk der står og deler flyers eller lignende ud.
Dette gælder ligeledes inde i butikkerne, her ligger flyeren dog typisk ved kassen og det er frit for om man vil tage en med.
Onlineshops benytter sig også nogle gange af tilbud flyers, som de pakker med i nogle forsendelser, hvor man fx kan få -10% på dit næste køb hos samme onlineshop.