rettigheder

Her er dine rettigheder, når du køber på nettet

Handel på nettet har været i rivende udvikling de sidste mange år, og det bliver kun mere populært. Forsendelserne bliver både billigere og hurtigere, så adgang til varer fra hele verden er nu kun et klik væk. Men man skal have begge øjne åbne. Her kan du læse mere om dine rettigheder, når du handler på nettet.

Hvis pakken ikke når frem

Det er aften, og du sidder og surfer rundt på diverse tøjhjemmesider. Du ender på en side, du ikke kender. Du tager chancen og bestiller en kjole. Efter en måned er din forsendelse stadig ikke ankommet. Hvad gør du? Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at du altid har ret til at få dine penge tilbage, hvis du ikke har modtaget din vare. Det første, du skal gøre, er at kontakte forhandler. Hvis I ikke kan finde en løsning, eller det er umuligt at komme i kontakt med forhandleren, skal du kontakte din bank. Hvis du har betalt med betalingskort, Mobile Pay eller Apple Pay kan de nemlig hjælpe dig med at få pengene retur. Har du betalt med netbank eller bankoverførsel, kan banken ikke gøre noget. Her kan du blive nødt til at klage. Hvis handlen er forgået inden for EU’s grænser, skal du klage via ODR.

Fortrydelsesret på nettet

Køber du varer på nettet, har du i danske og europæiske webbutikker ret til at returnere dine varer, op til 14 dage, efter dit køb er registreret. Webbutikken skal altid oplyse om, at du har 14 dages fortrydelsesret på din varer. Så hvis du for eksempel har valgt at investere i en dejlig ny kugledyne, skal forhandler enten oplyse dig på en følgeseddel eller på din ordrebekræftelse om din fortrydelsesret. Oplyser butikken dig ingenting, forlænges perioden til 1 år og 14 dage. I det år kan forhandler oplyse dig om din fortrydelsesret, og du vil pr. den pågældende dato have 14 dags fortrydelsesret. Ønsker du at fortryde dit køb, skal forhandler have besked inden 14 dage. Derefter har du yderligere 14 dage til at sende dit køb retur. Forhandler skal på forhånd oplyse på sin hjemmeside, at køber skal betale fragten ved returforsendelse. Husk, at du altid har krav på at få pengene retur, når du fortryder dit køb rettidigt.    

Forskellen på rettigheder inden og uden for EU

Overvejer du at handle uden for EU, skal du være klar over, at du ikke har samme rettigheder som inden for EU. For eksempel har du ikke nødvendigvis returret på dine varer. Den største forskel, når du handler uden for EU, er de afgifter, du kan komme ud for. Moms, told, importgebyr. Listen er lang, og man skal huske, at de samme gebyrer skal betales, hvis man får muligheden for at returnere sine varer. Det kan altså blive en rigtig dyr omgang, selvom man måske har fundet et godt tilbud. Som hovedregel skal man derfor altid gennemlæse, hvad hjemmesiden uden for EU har skrevet ned af regelsæt for køb på deres hjemmeside.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *